Tuesday, April 26, 2016

Prezentare Jaro Varga: Artist cu atitudine_la UNAgaleria


Imagini inline 1


26 aprilie, 2016, 17:00

Ideea cercetării artistice nu este una nouă. Încă de la începutul secolului al XIX-lea, Friedrich Hegel vorbea despre sfârşitul artei, referindu-se la arta care manifesta adevărul, arta imitării (mimesis). Hegel introduce în artă nevoia de conştiinţă istorică şi de conştiinţă critică, altfel spus, nevoia de gândire. Drept cercetare artistică, în sensul în care înţelegem acest concept astăzi, se poate considera scrierea manifestelor avangardiste.
Jaro Varga va discuta în prelegerea sa despre expansiunea artistului în rolul de cercetător artistic. Ne va atrage atenţia vorbind despre genealogia cercetării artistice, poziţia cercetării artistice în comparaţie cu cercetarea ştiinţifică, posibilităţile şi limitele acesteia. Totodată, autorul va prezenta problematica modelului cercetării universitare şi condiţionarea cercetării artistice de către acest model.

Jaro Varga (*1982, Slovakia) este artist și curator al galeriei MeetFactory din Praga. Între 2007 și 2015 a fost curator al galeriei HIT din Bratislava. A absolvit studii masterale și doctorale la Academia de Arte din Bratislava. Scopul vizitei este de a cerceta scena vizuală din București și de a cerceta diferențele dintre dezvoltarea artei în Cehia și România.

Lucrările sale au fost expuse la The 8th Floor Gallery în New York (2015), Muzeul de Artă Contemporană din Wroclaw, Polonia (2015), Kunsthalle Košice, Slovacia (2014), Meetfactory în Praga, Cehia (2014), Muzeul de Artă Modernă și Contemporană din Seould, Coreea de Sud (2013), Kunstraum Kreuzberg/Bethanien în Berlin, Germania (2013), Bienala din Praga, Cehia (2013), Centrul de Artă și Urbanism în Berlin, Germania (2013), Galeria Națională Slovacă în Bratislava, Slovacia (2012), Grazer Kunstverein, Austria (2011), Secession Vienna, Austria (2010) și altele.
A curatoriat expozițiile Little Warsaw la MeetFactory, „Revoluție fără mișcare” la Tranzit SK/HIT, „Descoperirea încetinelii I, II” la Tranzit SK, „Despre plictiseală” TABACKA Kulturfabric și altele. Jaro varga locuiește și lucrează în Praga.

Partener: Centrul Ceh București

Jelena Vesić Prezentare – „Cercetarea curatorială și politicile istoricizării”



Miercuri, 20 aprilie, 18.00
UNAgaleria
Str. General Constantin Budișteanu 10

Tema auto organizării a devenit foarte populară în contextul internaţional al artei contemporane. În reţeaua culturală configurată în urma absorbţiei criticii instituţionale se discută deseori despre o nouă producţie culturală ce se poate naște prin cooperare și „sharing”, în cadrul unor platforme și reţele care activează în afara instituţiilor guvernamentale văzute ca fiind izolate și conservatoare și având ca funcţii socio politice reprezentarea și represiunea. Valoarea auto organizării este recunoscută de un număr din ce în ce mai mare de (așa ziși) actori culturali „independenţi” care trec cu vederea legăturile lor materiale cu instituţii culturale guvernamentale. În ciuda acestor declaraţii, vechea întrebare marxistă rămâne de actualitate: Este vreo șansă ca acest tip de independenţă cooperativă să ne elibereze cu adevărat în ceea ce privește munca, distribuţia puterii și responsabilitatea socială?

Pe parcursul prezentării, Vesić va analiza câteva exemple de cercetări curatoriale contemporane din spaţiul fostei Iugoslavii care au fost centrate pe moștenirea socialistă a artei „non conformiste” a anilor ’60 și ’70 și care au discutat informaţiile istorice în contextul dezbaterilor contemporane despre auto organizare, practici colective și munca în câmpul artei. Expoziţia colectivă „Political Practices of (post ) Yugoslav Art: RETROSPECTIVE 01” va reprezenta principalul studiu de caz pentru examinarea legăturilor dintre politicile istoricizării și cercetările și proiectele expoziţionale contemporane. Această expoziţie reunea cercetări curatoriale contemporane bazate pe analiza concretă a unor situaţii, încercând să prezinte o viziune istorică asupra producţiei de artă contemporană și, în același timp, ridicând probleme legate de politicile istoricizării ce ne configurează contemporaneitatea.

Jelena Vesić este o curatoare independentă, scriitoare, editoare și profesoară ce trăiește și activează în Belgrad. Ea a fost co editoare a revistei „Prelom—Journal of Images and Politics” (2001–09) și co fondatoare a organizaţiei independente Prelom Collective (2005–10). Ea cercetează, publică texte și organizează expoziţii la intersecţia dintre teoria politică și arta contemporană. În textele ei, Vesić explorează relaţiile dintre artă și ideologie în geo politica configurării istoriei artei, concentrându se pe arta experimentală și expoziţiile anilor ’60 și ’70 în spaţiul fostei Iugoslavii și a celui est european. De asemenea, ea scrie despre munca în câmpul artistic și despre practicile de auto organizare în epoca capitalismului cognitiv. În proiectele curatoriale recente, ea experimentează cu exponate imateriale, cu formatul „lecture performance” sau „storytelling”: „Oktobar XXX: Exposition–Symposim–Performance” (2012–13); „On Undercurrents of Negotiating Artistic Jobs—Between Love and Money, Between Money and Love” (2013–14); „Exhibition on Work and Laziness” (2012–15).


Seminar – „Octombrie XXX—Galeria ca fabrică”

Joi, 21 aprilie, 10.00
UNArte
Str. General Constantin Budișteanu 19
Etaj 3, sala 43

În anul 1973 SKC (Centrul cultural al studenţilor—Belgrad) l a avut ca invitat pe Lutz Becker, regizorul de origine germană stabilit în Anglia, care a realizat filmul despre avangarda sovietică „Art in Revolution”. La acea vreme, și în estul și în vestul Europei, arta avangardei din Rusia revoluţionară era puţin cunoscută și explorată. Becker a lucrat mulţi ani la producţia acestui film, acompaniind o pe Camilla Gray care se documenta pentru prima carte despre avangarda rusă publicată în contextul occidental, „The Great Experiment: Russian Art”—cartea care a influenţat neoavangarda europeană și americană. Filmul a fost prezentat pentru prima dată la Centrul cultural al studenţilor din Belgrad, la câţiva ani după ce a fost produs. În vest el fusese perceput ca propagandă pro comunistă iar în est ca progagandă pro capitalistă.

Doi ani mai târziu Becker revine la SKC și realizează un film despre atitudinile artistice prezente în noua paradigmă a practicilor conceptuale și performative. În acest documentar vertovian numit „Cinema Notes”, Becker portretizează artiștii, curatorii și criticii de artă ca pe niște muncitori culturali care își exprimau atitudinile prin cuvinte sau gesturi performative. Filmul vorbește despre „galeria ca fabrică” ce, în loc de o imagine idealizată a modernizării și industrializării, cu glorificarea producţiei și ideologia muncii hiper productive, produce cu entuziasm o ideologie a ne muncitului—un fetiș al contemplării.

Seminarul va începe cu proiecţia filmului „Cinema Notes” (cu o scurtă introducere/contextualizare), ce va fi urmată de o discuţie despre paralele istorice si analogii contemporane ale subiectului principal al filmului în contextul Iugoslaviei și al României, dar și în cel internaţional.

Pentru înscrierea la seminar vă rugăm să ne scrieți în prealabil la adresa: salonuldeproiecte@gmail.com. Participarea se va face în limita locurilor disponibile.

Credit imagine: Cazul Centrului cultural al studenţilor (Belgrad) în anii ’70, cercetare pentru expoziție de Prelom kolektiv, foto: M.Vukelić


LA SERAL II

Program organizat de Asociația Salonul de proiecte, București

În parteneriat cu Universitatea Națională de Arte, București

Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Salonul de proiecte este un program curatorial inițiat în anul 2011 de Magda Radu și Alexandra Croitoru. Acest program își propune realizarea unor expoziții, prezentări și dezbateri care se concentrează predominant asupra artei contemporane din România, punând producțiile tinerilor artiști într-un context local și internațional mai larg. Începând cu toamna lui 2015 programul funcționează exclusiv prin intermediul Asociației Salonul de proiecte. Echipa: Magda Radu, Alexandra Croitoru, Ștefan Sava și Alina Bucur.

EXPOZIȚIE SCULPTURĂ - Facultatea de Arte și Design a Universității de Vest din Timișoara

Departamentul de Sculptură UNARTE vă invită la vernisajul  Expozitiei specializării sculptură de la Facultatea de Arte și Design a Universității de Vest din Timișoara, care va avea loc marți 19 aprilie 2016, ora 12:00, la UNAgaleria din str. Budișteanu nr. 10.
Prezintă criticul de artă Prof. univ. dr. Robert Cristian Velescu.

Afişul Polonez pe tema Drepturilor Omului la UNAgaleria


Universitatea Națională de Arte din București și Institutul Polonez din București au plăcerea să vă invite la vernisajul expoziției „Afişul Polonez pe tema Drepturilor Omului”, din colecţia Bienalei Internaţionale de Afiş Social şi Politic de la Oświęcim (Polonia), care va avea loc în ziua de marți 15 martie 2016, la orele 18.00, la Galeria UNArte din București, str. G-ral Budişteanu nr. 10.

Prezentare de carte Dacii în sculptura romană. Studiu de iconografie antică

Prezentare de carte
Dacii în sculptura romană. Studiu de iconografie antică
UNAgaleria, Str. Budișteanu 10, luni, 14 decembrie 2015, începând cu ora 12.00

Aproape necunoscute publicului larg, peste o sută de statui create de sculptori antici romani și reprezentând bărbați daci se află astăzi în unele dintre cele mai importante muzee ale lumii, inclusiv Luvru sau Ermitaj. Aceste monumente sunt pe larg prezentate și analizate în lucrarea Dacii în sculptura romană. Studiu de iconografie antică, scrisă de Leonard Velcescu și apărută în 2015, la Editura Academiei Române. Volumul reprezintă o variantă revizuită și adăugită a tezei cu care Leonard Velcescu, cercetător în istoria artei, a obținut titlul de doctor la École Pratique des Hautes Études, Sorbona (2000). Cartea, în varianta ei în limba franceză, a obținut în 2012 premiul Eudoxiu Hurmuzachi al Academiei Române.

Leonard Velcescu va prezenta studiul dedicat statuilor de daci în cadrul Universității Naționale de Arte din București(UNAgaleria) luni, 14 decembrie 2015, începând cu ora 12.00. Evenimentul, organizat de Asociația Identitate Culturală Contemporană (AICC), va cuprinde și prezentarea unui muzeu virtual dedicat acestor monumente, precum și o sesiune Q&A.

Dr. Leonard Velcescu, cercetător în cadrul Universităţii Perpignan (Franţa), studiază de mai bine de 20 de ani statuile de daci realizate de sculptori romani. Lucrările au fost realizate ȋn timpul domniei lui Traian (98-117 d.Hr), perioadă considerată de istorici apogeul artei romane. Puțin cunoscute în România, statuile, de mare valoare artistică, au fost iniţial create pentru a ȋmpodobi Forul lui Traian. Astăzi, ele se află în diferite muzee celebre din întreaga lume: Paris, Versailles, Florenţa, Londra, New York sau Ierusalim.

Leonard Velcescu este preşedinte de onoare al AICC, alături de care a conceput muzeul virtual www.statuidedaci.ro. Portalul prezintă fotografii şi descrieri ale statuilor studiate  de Leonard Velcescu, precum şi detalii despre locurile în care acestea se află. AICC a dezvoltat și aplicația mobilă Statui de daci, care poate fi descărcată gratuit de pe Play Strore și iTunes.

Asociaţia Identitate Culturală Contemporană este o organizaţie non-guvernamentală care dezvoltă proiecte menite să contribuie la promovarea culturii române și la propagarea de informaţii obiective despre România. Mai multe despre proiectele asociației puteți afla vizitând site-ul www.aiccromania.org.

FABRICA DE REALITATE



Cinema documentar la Studioul „Alexandru Sahia” (1950-1989)

Proiecție de film documentar organizată de Asociația One World Romania
Prezentare de Adina Brădeanu (Universitatea Westminster, Londra)

- Da’ ce-i aparatul ăsta? Asta-i o cameră, nu?  
- O cameră, da.
- Și ce faceți cu ea? 
- Poze facem. 
- Da’ de ce? E ceva interesant? 
(Cazul D, Alexandru Boiangiu, 1966)

Înființat la începutul anilor 50 pe post de 'fabrică de realitate' a României socialiste, Studioul Alexandru Sahia a funcționat vreme de patru decenii conform mandatului politic al imersiei în realitatea – obligatoriu fierbinte – a perioadei. Producția studioului a inclus o varietate de sub-genuri factuale, de la jurnalul de actualități la documentarul de autor, și de la documentarul convențional de propagandă politică la formule efemere de factual precum filmul promoțional turistic sau cel industrial de protecția muncii.
Astăzi, când memoria socială a comunismului combină registrul traumatic cu versiuni hibride, adesea nostalgice, ale memoriei recente, revizităm arhiva Sahia pentru a reflecta asupra intersecției ideologie-practică documentară și asupra relevanței acestor filme pentru privirea contemporană.

Universitatea Nationala de Arta Bucuresti – 13 noiembrie 2015 / ora 19  / UNAgaleria
Cazul D (Alexandru Boiangiu, 1966, 29’)
Scrisoare din Orașul Nou (Titus Mesaroș, 1978, 10’)
Aflați despre mine... (Adrian Sârbu, 1982, 17’)
Oameni care povestesc (Ovidiu Bose Pastina, 1983, 10’)
 
Adina Brădeanu – Lucrează cu film documentar din 1994, mai întâi ca cercetator la Muzeul Țăranului Român, ulterior ca doctorand și lector asociat în departamentul de Practica Media Contemporană al Universității Westminster.  A publicat, jurnalistic și academic, pe teme de film documentar, in Sight and Sound (UK), Cineaste (USA), Dox (Danemarca), Kinokultura(www.kinokultura.com), 24 Frames: The Balkans (Wallflower Press), Dilema, Observator Cultural. Colaborează cu festivalul One World Romania (film documentar și drepturile omului) din 2012.  Locuiește în Oxford, unde lucrează în calitate de Consultant specialist pentru colecția de carte românească a Bibliotecii Bodleiene a Universitatii Oxford.
În prezent lucrează la o etnografie a culturii profesionale a studioului de film documentar “Alexandru Sahia” (Bucuresti) și a activității memoriale asociate cu acesta. Este autoarea selecției de filme și a textului complementar pentru primul DVD din seria SAHIA VINTAGE  (2015), produs de Asociația One World Romania. (http://librarie.carturesti.ro/sahia-vintage-i-402158)
 
Eveniment organizat de Asociația One World Romania (http://www.oneworld.ro) în cadrul proiectului Recuperarea patrimoniului de film documentar romanesc / DVD-urile Sahia Vintage, proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural NaționalCentrul Național al Cinematografiei și Uniunea Cineaștilor din România.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanțării.

Lansarea numărului doi din revista Tărcat


Clubul Ilustratorilor vă invită la lansarea numărului doi din revista Tărcat și organizează o expoziție tematică în cadrul Galeriei UNA.

Vernisajul și lansarea revistei vor avea loc pe data de 8 Noiembrie la ora 12:00.
Expoziția va fi deschisă până pe data de 13 Noiembrie.

Vă așteptăm!
------------------------------
Comunicat de presă:
Art Factory, o inițiativă a Asociației Fără Nume, este un eveniment ce are ca scop aducerea în conștiința socială a sorții clădirilor de patrimoniu lăsate pradă timpului și a zonelor industriale dezafectate.
Pe termen lung ne-am propus să încercăm revitalizarea/reanimarea spațiilor abandonate prin organizarea unor evenimente culturale ce au ca scop, dacă nu recuperarea, măcar reactivarea temporara a acestor spații pasive ce se află pe o cale sigură către dispariție.

Ca un prim pas, vom organiza o serie de evenimente în clădiri din zonele industriale ale Bucureștiului ce au trecut prin procesul de conversie culturală și activează în prezent ca huburi creative.

În cadrul primei ediții vom avea invitați peste 25 de artiști tineri ce vor realiza o serie de lucrări și instalații în cadrul sediului Make a Point și a UNAgaleriei.
De asemenea vom organiza trei conferințe, ca parte a proiectului nostru educațional interdisciplinar Thinkering, susținute de Paula Herlo (senior corespondent și producător al emisiunii ”România te iubesc!”), Loredana Brumă (Arhitect și fondator al Asociației Rhabillage) și Ioana Măgureanu (istoric de artă), o serie de discuții susținute de Calup și Asociația Fără Nume pe marginea Bucureștiului Nefolosit și a gândirii creative. Cei de la Open Doors Travel vor completa programul cu o serie de tururi ghidate prin zona industrială Pantelimon, iar Clubul ilustratorilor va lansa numărul doi al revistei Tărcat, în cadrul unei expoziții la Galeria UNA ce va avea ca temă centrală orașul.

Prima ediție va avea loc între 6 și 8 Noiembrie 2015. 

Taietura perfecta. Marian Palie. Stefan Caltia. Valentina Vidrascu


Joi, 22 octombrie, ora 18.30 la UNA Galeria, str. Budisteanu, nr.10 

Proiectul Taietura perfecta construit ca un dialog intre trei artisti, pictorul Stefan Caltia, designer-ul vestimentar Valentina Vidrascu si stilistul Marian Palie a avut vernisajul joi, 15 octombrie, la Galeria Posibila, in prezenta a peste 300 de vizitatori.

Fiind un proiect inovator atat prin concept cat si prin structura, seria de evenimente continua cu o conferinta sustinuta de Marian Palie laUNA Galeria, in cadrul Universitatii Nationale de Arte Bucuresti. 

Stilistul va explica in ce a constat demersul sau curatorial, care este pretextul paralelor intre arta lui Caltia si moda, precum si ce a motivat initierea dialogului intre Stefan Caltia si Valentina Vidrascu. Pe parcursul conferintei vor exista interventii ale pictorului si designerului vestimentar. 

Metoda de lucru a fost cea a ”citatului cultural”. A pune in relatie teme, idei, filosofii cromatice este o trasatura tipica colajului postmodern. Marile teme filosofice dar si cromatice abordate de Stefan Caltia se pot regasi in fragmente separate, in formele de expresie ale culturii postmoderne: moda, tumblr, instagram etc. Colajul nu este o lucrare de arta ci mai degraba o forma de arhivare, de linkuri cu substrat comun, de reorganizare a informatiei deja existente. Tehnica colajului e simpla insa de data aceasta depaseste arta hazardului, a intimplarii, asa cum faceau dadaistii. Orice are un corespondent si orice element extern isi doreste sa sublinieze un adevar, o legatura, un subiect, o idee. - Marian Palie 

Picturile lui Stefan Caltia au o legatura indestructibila cu ideea de costum, de vesmant. Vesmantul personajelor din picturile domnului Caltia ajunge sa devina, adesea, chiar personajul principal. - Marian Palie

Urmatorul eveniment din proiect va avea loc joi, 29 octombrie, ora 19.00_Vernisaj Taietura perfecta, Showroom Valentina Vidrascu_Str.strada General Berthelot 5, interfon 10
Ateliere pentru copii_sustinute de Sorina Vazelina & Grigore Liteanu. Informatii si programari la Alina Ion 0726 038 525,galeriaposibila@gmail.com

Realizarea intregului proiect este posibila datorita finantarii oferite de ARCUB prin programul “Esti Bucuresti 2015”, Primariei Municipiului Bucuresti, dar si prin sprijinul urmatorilor parteneri strategici: Valentina VidrascuSquare MediaUNArteUniversitatea de Arta si Design Cluj NapocaInstitutul National pentru Cercetare si Formare CulturalaAsociatia MetruCub – “Cultura in educatie”Asociatia 37. Parteneri media: DesignistThe InstituteGraphicFrontRevista IglooRevista ZeppelinRevista Arta

Oferta de Burse DAAD 2016/2017

Prezentare - Studiul și cercetarea în Germania
Oferta de Burse DAAD 2016/2017

Serviciul German de Schimb Academic – DAAD scoate și anul acesta la concurs programe de burse de studiu și cercetare în Germania (limba de studiu poate fi germana sau engleza!). Studenții, masteranzii, doctoranzii și tinerii cercetatori, respectiv cadrele didactice din domeniile artelor / istoria și teoria artei pot beneficia de următoarele programe de finanțare:

Studenți (undergraduate)
·         Cursuri universitare de vară pentru studenți și absolvenți străini în Germania (data limită pentru depunerea dosarelor: 1 decembrie 2015)

Absolvenți de licența / studenți în an terminal
·         Burse de studiu pentru absolvenți din domeniile arte plastice/design/comunicare vizuală și film (data limită pentru depunerea dosarelor: 31 octombrie 2015)
·         Burse de studiu pentru absolvenții tuturor disciplinelor (pentru studenți/absolvenți din domeniile: istoria și teoria artei, pedagogie; data limită pentru depunerea dosarelor: 15 noiembrie 2015)

Absolvenți de Master / Masteranzi în an terminal / Doctoranzi
·         Burse de cercetare pentru doctoranzi și tineri cercetători - Burse de lungă durată (pot candida și tineri cercetători post-doc;data limită pentru depunerea dosarelor: 15 noiembrie 2015)
·         Burse de cercetare pentru doctoranzi și tineri cercetători - Burse de scurtă durată (pot candida și tineri cercetători post-doc;data limită pentru depunerea dosarelor: 15 noiembrie 2015)

Cadre didactice și cercetători
·         Burse pentru artiști și arhitecți - Stagii de lucru pentru cadre didactice universitare (data limită pentru depunerea dosarelor: 15 noiembrie 2015)
·         Stagii de cercetare pentru cadre didactice și cercetători (pentru candidați din domeniile: istoria și teoria artei, filosofie, pedagogie ; data limită pentru depunerea dosarelor: 15 noiembrie 2015)
·         Program de reinvitare pentru foști bursieri (data limită pentru depunerea dosarelor: 15 noiembrie 2015) 

Vă invităm la prezentarea acestor programe de finanțare vineri, 23 octombrie 2015, începând cu ora 13:00, la UNA Galeria (Str. Budișteanu, Nr. 10).

MARATON RAKU

EXPOZIȚIE DE ARTĂ CONTEMPORANĂ „MARATON RAKU”
7 - 14 octombrie 2015 la UNA Galeria

UNAgaleria miercuri, 7 octombrie 2015, orele 18.00 (str. Budișteanu, nr. 10, București)


Renumiți ceramiști cu experiență în tehnica Raku, artiști plastici consacrați și tineri, studenți, elevi, artiști multimedia sunt prezenți cu 50 de lucrări de ceramică realizate prin tehnica japoneză raku, instalaţie, film şi artă fotografică, rezultatul Tabărei de creație Maraton Raku, ce a avut loc în aceasta vară la Gura Vitioarei.

De comun acord cu artiştii implicaţi în conceptul acestui proiect, dorim să dedicăm acest eveniment, omului, ceramistului şi dascălului Ionel Cojocariu. În 1994, la Constanța, Ion Cojocariu a început inițierea tehnicii raku în ceramica românească. Studenții, prietenii, cei care l-au urmat, o parte din cei care l-au iubit și l-au admirat sunt prezenți la Maraton Raku. Știm că acest eveniment i-ar fi adus o mare bucurie acestui maestru și prieten.

"… Într-o viață scurtă și intensă, nescutită de momente dificile, trăită cu ardență, Ion Cojocariu a realizat multe. A fost răsplătit și cu numeroase premii naționale și internaționale. A reușit să îndrume câteva promoții de artiști, a reușit să impună în România tehnica Raku-ului prin câteva memorabile acțiuni și proiecte. Parcă împrumutând ceva din temperatura de ardere a artei sale, tot timpul incandescentă, mereu în mișcare, purtând în inimă un proiect, Ion Cojocariu a iradiat lumea cu lumina sa, cu bucuria sa de a trăi făcând, cu nestăvilita lui putere de a dărui și de a se dărui fără rețineri. În lumea în care trăim, acest mod de a fi nu e tocmai rețeta de viață lungă ! Am rămas cu lucrările și cu impresia acestei puteri de a arde până la capăt, lipsiți de bucuria pe care o provoca prezența sa.

Nu reușesc să mă obișnuiesc cu faptul că trebuie să vorbesc despre prietenul meu Ionel, Ionică, la timpul trecut!" (Vlad Ciobanu, sculptor)

Expozitia ne prezintă ceramica într-o ipostaza și relație tridimensională obiect-fotografie-video, care se desfășoară în trei dimensiuni temporale simultane: trecutul obiectului, redat în proiecția video, obiectul prezent ca rezultat al întregului proces de lucru și texturile, în mare parte neprevazute, care fotografiate în detaliu și supradimensionate relevă o dimensiune cu totul nouă a formei detașându-se de aceasta prin forța și noutatea imaginii.

”Ceramica și activitățile legate de ea au calitatea surprinzătoare de a te transpune într-o dimensiune spirituală magică, resimțită ca o posibilitate de apropiere de secretul și sacrul existenței. Mă atrage limbajul formelor și a materialelor. Chimia și alchimia materialor. Mă atrage relația ciudată între materiale, între material și formă, mă atrage ceea ce nu știu,….. pasul următor. Urmăresc cu înteres preocupările generațiilor noi. Admir sentimentul lor de mai mare libertate și mă fascinează schimburile de idei. A lucra în tehnica Raku este totdeauna o provocare deosebită pentru mine. În funcție de rezultatul dorit încerc să aleg fazele de lucru, glazurile, materialele folosite cu mare strictețe și tot mai rămîne loc pentru mirare și surpriză.” (Marta Jakobovits, ceramist)

Evenimentul este organizat de Asociația UMA ED ROMÂNIA în parteneriat cu Universitatea Națională de Arte București, Uniunea Artiștilor Plastici din România, Colegiul de Artă “Carmen Sylva” Ploiești.

Expoziţia va deveni una itinerantă, urmând să fie amplasată succesiv la Muzeul de Artă Prahova ”Ion Ionescu Quintus” (16 – 13 octombrie 2015), la Casa de Cultură Valenii de Munte (24 – 31 octombrie 2015) şi în alte contexte geografice şi culturale de pe teritoriul României.

Expoziția se va desfășura în cadrul proiectului cultural ”Tabără de creație Maraton Raku”.
Co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.

(În)semnele autorității. Între retorica crizei și imperativul consolidării

Universitatea Națională de Arte din București - UNAgaleria
19 iunie 2015


          Autoritatea este unul dintre cuvintele-cheie ale limbajului social și politic contemporan. Ubicuu și omniprezent, acest termen este arareori utilizat în absența crizei, împreună cu care pare să formeze un binom conceptual, un „filtru” susceptibil să ilustreze și să explice lumea în care trăim – o lume traversată în ansamblul stratificărilor și densităților sale de criza autorității, ale cărei valențe sunt politice, economice, militare, artistice, culturale sau educaționale. Criza autorității pare să facă pandant unei crize paralele a subiectului.
            Consensul cu privire la criza autorității comportă însă o dimensiune paradoxală, dat fiind ca el nu izvorăște doar din observarea, mai mult sau mai puțin obiectivă, a lumii căreia îi este „pus un diagnostic”, ci și din confuzia produsă de multiplele concepții ale grilei de interpretare. Astfel, putem constata (co)existența și utilizarea concomitentă a unor definiții multiple, adeseori disparate și contradictorii, ale autorității. Mai mult decât atât, raportul de sinonimie dintre autoritate și concepte precum putereforțădominațieierarhiecoercițiepersuasiune sau competență nu face decât să complice orice efort de analiză. S-ar putea argumenta, în siajul celebrului eseu al Hannei Arendt, că însăși libertatea pe care și-o arogă contemporanii convinși de „dreptul lor de a-și defini conceptele” este cel mai bun indicator al crizei autorității care ar fi caracteristică lumii noastre. În egală măsură însă, o posibilă ieșire din acest impas poate să se contureze atâta vreme cât există posibilitatea unui spațiu-dintre, a unui zwischen dintre oameni și discipline.
            Considerând că în și din acest spațiu al întâlnirii se naște ceea ce ne este comun, ceea ce ne aduce-împreună (în sensul lui inter-homines-esse), ne propunem să dezbatem problema autorității în cadru unui colocviu menit să înlesnească întâlnirea între și dintre discipline – precum filosofia, teoria politică, istoria și istoria artei, sociologia, lista rămânând însă deschisă și non-exhaustivă.

Program

11:00-11:15     Deschidere

Panelul nr. 1

11:15-11:30     Codrin Tăut - Ce fel de lucru este autoritatea?
11:30-11:45  Matei Demetrescu – Identitatea ca auto-definire: despre aporiile autorității individuale.
11:45-12:00     Cristian Iftode – Tentațiile autorității.
12:00-12:15  Mihai Laurențiu Fiuorea – Despre autoritate și nesupunere civică.
12:15-12:30   Emanuel Copilaș-Ciocianu – Între partid și stat: dimensiunea schizoidă a național-comunismului românesc.

12:30-13:00     Discuții

13:00-13:30     Pauză

Panelul nr. 2

13:30-13:45     Caterina Preda – O Artă autoritară? O comparație a regimurilor din Conul sud.
13:45-14:00  Mihnea Mihail – Problema autorității asupra patrimoniului în cercetarea artei medievale.
14:00-14:15    Cristina Cojocaru – Autoritate și libertate în sfera imaginii religioase. Cazul Sfântul Gheorghe.
14:15-14:30   Delia Marinescu – Căutari ale autoritătii. Cazul artistului Corneliu Michăilescu.

14:30-15:00     Discuții
15:00-15:30     Concluzii

Sesiunea de comunicari a studentilor ITA - a 3-a ediție

Sambata, 16 mai 2015 la Galeria UNA incepand cu ora 10.30
ITA MIX este un eveniment academic ce incurajeaza preocuparile de istoria artei, conservare si restaurare ale studentilor, fie ca e vorba de arii curiculare sau extracuriculare. De asemenea, urmareste sa lege si sa dezvolte comunicarea intre studenti din ani si cicluri diferite precum si formarea unor practici academice esentiale.

XENOFON SACHINIS Psiho-grafem - O nouă dimensiune a imprimării


[17-30.04.2015]

În lucrările sale, artistul Xenofon Sachinis investighează tehnicile de imprimare moderne. Interesul său se îndreaptă spre valorificarea raportului dintre suportul imprimării şi cel al gravurii, dintre calităţile plastice concrete ale plăcii de gravură şi aspectele digitale oferite de tehnologie.

Conştient de aceste posibilităţi, Xenofon Sachinis îşi îndreaptă atenţia spre proiecte în care suprapune cercetările despre mediile de expresie tradiţionale şi digitale, despre  imprimare şi gravură. Această preocupare i-a permis să aducă în discuţie aspectul tridimensional, care lipseşte în imprimarea tradiţională. Materialele noi, precum placa de plexiglas, l-au inspirat pe artist să implice in conceptul său transparenţa, ca pe un factor major. De asemenea, oglinda joacă un rol important în construirea imaginilor sale, prin cele două aspecte, de reflectare a publicului şi de includere a acestuia în scenariul compoziţiei.

În seria de lucrări prezentate la UNAgaleria artistul suprapune peste imprimarea digitală o placă de plexiglas, pe care este gravat şi acoperit cu cerneală conturul formei imprimate. Prin alegerea subiectelor şi prin modul în care îşi înscenează imaginile artistul face referire la diverse momente din istoria artei clasice şi moderne.

///

Xeonofon Sachinis este artist şi profesor de tehnici de imprimare la Universitatea Aristotle din Salonic, Grecia. Până în 2014 a fost directorul departmentului de tehnici de imprimare şi preşedintele Departamentului de Arte Vizuale şi Decorative. În 2014 a fost ales Decan al Facultăţii de Arte Plastice al universităţii.

Coordonează 25 de programe de schimb ERASMUS şi este director artistic al Neapolis, Centrul de Imprimare din Salonic, unde organizează expoziţii şi rezidenţe.

În 2008 şi 2010 a scris două cărţi despre teorie şi concept în tehnicile de imprimare.

Lucrările sale sunt incluse în colecţii precum: Galeria Naţională a Greciei; Colecţia Galeriilor Municipale din Atena şi Salonic; Muzeul de Artă Modernă Macedoneană, Salonic;  Muzeul de Naţional de Artă Modernă, Salonic; Colecţia de lucrări a PERDUE University of West Lafayette (Statele Unite) şi în multe alte colecţii.

TRADITII ACADEMICE



Liceul Academic de Arte Plastice "Ion Vieru" din Chisinau

Miercuri, 1 aprilie 2015

Incurajarea creatiei elevilor liceului si prezentarea si promovarea lor pe scena artistica romaneasca.

In perioada 1-8 aprilie 2015 expozitia va putea fi vizitata de luni pana vineri, intre orele 10:00-16:00.

Partener: Universitatea Nationala de Arte Bucuresti

Conferinta AICA Romania 2015

20 si 21 martie la UNAgaleria

Tema este Critica de artă vs. curatoriat: rolul și formele criticii de artă după 'turnura curatorială', propusa de Cristian Nae.

Conferința AICA România 2015
20-21 martie, București, Galeria UNArte, str. G-ral Budișteanu nr. 10


Vineri 20 martie 2015
10.00 Cuvânt de deschidere: Adrian Guță, Cristian Nae
10.15 Cătălin Gheorghe:Spațiul critic: contextul co-generării criticii curatoriale
și criticii de artă
10.35 Liliana Mercioiu Popa: Lumea artei - un câmp de forțe
10.55 Cristina Moraru: Turnura post-critică a criticismului cultural în contextul pluralizării modelelor critice de analiză a teoriilor culturale
11.15 Diana Dochia: Curatoriatul. Politicaunui ritual
11.35 Discuții

12-12.15Pauză de cafea

12.15 Diana Ursan:Între cronică de expoziție și discurs teoretic: statutul și ipostazele inefabile ale criticii de artă pe scena artei contemporane românești
12.35 Horea Avram:Guerilla Curating 2.0. Tehnologia mobilă şi critica instituțională (două studii de caz)
12.55 Olivia Nițiș: Practica curatorială non-instituțională în arta contemporană ca instrument critic în România actuală
13.15 Discuții

13.45-15.30  Pauză de prânz

15.30 Petru Bejan: Precaritățile criticii
15.50 Andreea Foanene: Spectacol și cuvânt
16.10 Maria Orosan Telea: Esteticarelaţionalăşicuratoriatul
16.30 Daria Ghiu: Modificareacâmpurilorculturale: noulrol al criticii de artă
16.50  -Matei Stîrcea-Crăciun: Trinomulobiect de artă, exegeză critică, expunere curatorială. Perspectiva culturologică
17.10 - Gabriel Kelemen: Schimbările de paradigmăşi dimensiunea imagologică a discursului critic
17.30 - Discuții

Sâmbătă 21 martie
10.00 Ruxandra Demetrescu: De la ”comisar” la “curator” – despre metamorfozele unei profesii
10.20 Adrian Guță:Considerațiidesprecriticul de artă-curator de după 1990 din România
10.40 Ileana Pintilie: Acceptând incertitudinea:Curatoriind „arta vie”
11.00 Cristian Nae: De la mediereaobiectelor la analizastrategiilor de expunere: incertitudini ale practiciicriticii de artădupăturnuracuratorială 

11.20 Discuții


11.50 Cuvânt de închidere: Adrian Guță

Afisul polonez - Secolul XXI la UNAgaleria



Miercuri, 11 martie 2015, la ora 18:00, la UNAgaleria din Bucuresti va avea loc vernisajul expozitiei Afisul polonez - Secolul XXI, organizata de Institutul Polonez, in colaborare cu Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti. Expozitia cuprinde afise semnate de trei graficieni de exceptie, reprezentanti ai generatiei tinere si medii ai scolii Afisului Polonez: Tomasz Bogusławski, Ryszard Kajzer si Sebastian Kubica, ea urmand sa fie deschisa pana pe data de 29 martie.

Expozitia a fost prezentata in decursul anului trecut la Targu-Jiu, Suceava, Galati si Sibiu, iar anul acesta, la Oradea. Cei trei graficieni fac parte dintre cei mai buni autori de afise din Polonia de astazi. Au participat la multe expozitii individuale si colective in intreaga lume, sunt laureati ai mai multor premii si distinctii la concursuri poloneze si internationale. Se implica, de asemenea, in activitatea pedagogica, fapt ce garanteaza o continuitate a nivelului artistic inalt in grafica afisului din Polonia.

De la sfarsitul anilor 1950, Polonia s-a facut remarcata pe tot globul pentru arta afisului, care a devenit aproape o specialitate nationala datorita graficienilor extrem de talentati precum Henryk Tomaszewski, Józef Mroszczak, Jan Młodożeniec, Waldemar Świerzy, Jan Lenica, Franciszek Starowieyski, Eugeniusz Get-Stankiewicz si multi, multi altii. Multi ani la rand, nici un film, concert, festival, spectacol de teatru sau de opera, ori eveniment public nu era prezentat fara sa fie insotit de un afis artistic. in anul 1966, in Polonia, s-a tinut Prima Bienala Internationala de Grafica Afisului, care a fost pentru mult timp cel mai prestigios eveniment de acest gen din intreaga lume, iar in anul 1968 s-a deschis in Varsovia primul Muzeu al Afisului. Datorita noilor generatii de artisti, arta afisului ramane infloritoare in aceasta tara, fiind, asa cum a fost de altfel dintotdeauna, un comentariu si o interpretare artistica a subiectului si a societatii.
 
Tomasz Bogusławski (n. 1958, Gdańsk)
Domeniile sale de activitate sunt designul grafic, grafica editoriala, comunicarea vizuala, realizeaza afise si timbre filatelice (vezi seria de timbre pentru Jocurile Olimpice de la Atlanta 1996 sau pentru aniversarea a 20 de ani de la infiintarea Sindicatului Independent „Solidaritatea”). A studiat la Academia de Arte Frumoase din Gdańsk, in clasa prof. M. Freudenreich, lucrarea de diploma sustinandu-o in anul 1982, la Atelierul de Grafica condus de prof. W. Janowski. Este un profesor si un pedagog excelent, indeplinind, in perioada 2002-2008, functia de rector al Academiei de Arte din Gdańsk. Din 2010, tine cursuri de design grafic la Facultatea de Arta Noilor Media din cadrul scolii Superioare de Tehnici IT din Gdańsk.
 
Ryszard Kajzer (n. 1973, Świerczyn)
Grafician, realizeaza indeosebi afise si ilustratii, face grafica editoriala. A studiat la Facultatea de Grafica a Academiei de Arte Frumoase din Varsovia si la Schule für Gestaltung (Zürich). A participat, in calitate de asistent, la Atelierul de Proiectare de Afis condus de prof. Mieczysław Wasilewski, iar din 2000 - la Atelierul de Proiectare Grafica Editoriala al prof. Lech Majewski, in cadrul Academiei de Arte din Varsovia. Bursier al Internationales Künstlerhaus Villa Concordia (Bamberg, Germania).
 
Sebastian Kubica (n. 1975, Żywiec)
Realizeaza afise, desene, ilustratii, face design grafic si xilogravura. A absolvit Facultatea de Grafica din Katowice, in cadrul Academiei de Arte Frumoase din Cracovia. si-a sustinut lucrarea de diploma in design grafic la atelierul prof. R. Kalarus, obtinand inca o diploma in grafica in cadrul atelierului condus de prof. R. Starak. Din anul 2002, detine titlul de doctor in arte plastice, desfasurandu-si activitatea didactica la Institutul de Arta din Cieszyn, filiala a Universitatii Sileziene din Katowice, si la scoala Superioara Sileziana de Informatica si Medicina din Chorzów. A tinut ateliere de proiectare grafica la Universitatea Diego Portales din Santiago si la universitatile Vina del Mar si Santo Tomas din Antofagasta (Chile).