Cinema documentar la Studioul „Alexandru Sahia” (1950-1989)
Proiecție de film documentar organizată de Asociația One World Romania
Prezentare de Adina Brădeanu (Universitatea Westminster, Londra)
- Da’ ce-i aparatul ăsta? Asta-i o cameră, nu?
- O cameră, da.
- Și ce faceți cu ea?
- Poze facem.
- Da’ de ce? E ceva interesant?
(Cazul D, Alexandru Boiangiu, 1966)
Înființat la începutul anilor 50 pe post de 'fabrică de realitate' a României socialiste, Studioul Alexandru Sahia a funcționat vreme de patru decenii conform mandatului politic al imersiei în realitatea – obligatoriu fierbinte – a perioadei. Producția studioului a inclus o varietate de sub-genuri factuale, de la jurnalul de actualități la documentarul de autor, și de la documentarul convențional de propagandă politică la formule efemere de factual precum filmul promoțional turistic sau cel industrial de protecția muncii.
Astăzi, când memoria socială a comunismului combină registrul traumatic cu versiuni hibride, adesea nostalgice, ale memoriei recente, revizităm arhiva Sahia pentru a reflecta asupra intersecției ideologie-practică documentară și asupra relevanței acestor filme pentru privirea contemporană.
Universitatea Nationala de Arta Bucuresti – 13 noiembrie 2015 / ora 19 / UNAgaleria
Cazul D (Alexandru Boiangiu, 1966, 29’)
Scrisoare din Orașul Nou (Titus Mesaroș, 1978, 10’)
Aflați despre mine... (Adrian Sârbu, 1982, 17’)
Oameni care povestesc (Ovidiu Bose Pastina, 1983, 10’)
Prezentare de Adina Brădeanu (Universitatea Westminster, Londra)
- Da’ ce-i aparatul ăsta? Asta-i o cameră, nu?
- O cameră, da.
- Și ce faceți cu ea?
- Poze facem.
- Da’ de ce? E ceva interesant?
(Cazul D, Alexandru Boiangiu, 1966)
Înființat la începutul anilor 50 pe post de 'fabrică de realitate' a României socialiste, Studioul Alexandru Sahia a funcționat vreme de patru decenii conform mandatului politic al imersiei în realitatea – obligatoriu fierbinte – a perioadei. Producția studioului a inclus o varietate de sub-genuri factuale, de la jurnalul de actualități la documentarul de autor, și de la documentarul convențional de propagandă politică la formule efemere de factual precum filmul promoțional turistic sau cel industrial de protecția muncii.
Astăzi, când memoria socială a comunismului combină registrul traumatic cu versiuni hibride, adesea nostalgice, ale memoriei recente, revizităm arhiva Sahia pentru a reflecta asupra intersecției ideologie-practică documentară și asupra relevanței acestor filme pentru privirea contemporană.
Universitatea Nationala de Arta Bucuresti – 13 noiembrie 2015 / ora 19 / UNAgaleria
Cazul D (Alexandru Boiangiu, 1966, 29’)
Scrisoare din Orașul Nou (Titus Mesaroș, 1978, 10’)
Aflați despre mine... (Adrian Sârbu, 1982, 17’)
Oameni care povestesc (Ovidiu Bose Pastina, 1983, 10’)
În prezent lucrează la o etnografie a culturii profesionale a studioului de film documentar “Alexandru Sahia” (Bucuresti) și a activității memoriale asociate cu acesta. Este autoarea selecției de filme și a textului complementar pentru primul DVD din seria SAHIA VINTAGE (2015), produs de Asociația One World Romania. (http://librarie.carturesti.
Eveniment organizat de Asociația One World Romania (http://www.oneworld.ro) în cadrul proiectului Recuperarea patrimoniului de film documentar romanesc / DVD-urile Sahia Vintage, proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național, Centrul Național al Cinematografiei și Uniunea Cineaștilor din România.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanțării.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanțării.
No comments:
Post a Comment